Thursday, January 14, 2010

Straf?



Ik weet niet waar meneer Robertson de wijsheid vandaan haalt maar ik vind de uitspraak dat de vroegere Haïtiaanse bevolking een pact met de duivel hebben gesloten en daarmee implicerend dat de recente aardbeving een straf van God zou zijn op z’n minst gewaagd.

Bovenstaande video kwam ter sprake in de Alan Colmes Show, een late night praatprogramma op Sirius Radio en natuurlijk waren de reacties niet van de lucht.

Christenen die belden dat hun god zoiets nooit zou doen, nooit zou toelaten of veroorzaken. Atheïsten die reageerden dat dit tekenend was voor de bloeddorstige god uit de Bijbel, dat dit een vervolg kon zijn op de gruwelen uit die zelfde Bijbel of dat dit een bewijs was dat God niet bestaat.

Laat ik vooropstellen dat ik de gebeurtenissen op Haïti verschrikkelijk vind en dat ik het nooit begrijp dat waarom en meer nog waarom altijd in de armste gebieden ter wereld zoiets moet gebeuren. Niemand snapt waarom en ik denk ook helemaal niet dat het ons iets aangaat.

Ik denk dat wij moeten accepteren dat God controle uitoefent over alles en dat hij soeverein is en aan ons geen verantwoording hoeft af te leggen.
Heeft God dit veroorzaakt? Het kan, ik weet het niet maar Hij heeft het op z’n minst toegelaten. Als Hij het niet heeft toegelaten dan is Hij niet almachtig en is Hij geen God en laten we dankbaar zijn dat er bij ons geen aardbeving door de achtertuin dendert.

Need God?

No comments:

Post a Comment