Thursday, August 26, 2010

Internet

We bloggen wat af met z’n allen en als we daar niet mee bezig zijn dan zijn we aan het twitteren, facebookeren of aan het hyvesen.(zijn dat woorden, nee toch?)
Er zijn ook nogal wat Christenen die zich bezighouden op het internet. Er is zelfs een meneer die zich internet pastoor noemt en je kan geen blog aanklikken of er staat een uitnodiging bij om die persoon te volgen via Facebook, Twitter of in Nederland op Hyves.
Zelf heb ik ook een hyves pagina met iets over de 20 vrienden en dat is voor internet begrippen zéér weinig maar op het niveau van mijn bescheiden leven weer extreem veel, zeker als het om vrienden gaat en dat hoef ik gelukkig aan niemand uit te leggen.

Vraag is nu of onze deelname aan al die sociale netwerken tijdsverspilling is of is het juist een groot missieveld? Moeten we als christenen hier aan meedoen? Het antwoord hierop ligt in de vraag waarom men het doet. Gaat het om eigen eer en roem, veel fans vrienden of volgelingen of gaat het er om dat we God eren. Ik heb heel erg de neiging om m'n lezersaantallen bij te houden. Doen we het dus voor de lezers, de roem of doen we het voor God? Draagt het aantal lezers bij aan mijn ego of ben ik blij dat weer iemand het Evangelie gelezen heeft? Wat is onze drijfveer?
Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods. (1Kor.10:31)
Als we het voor Zijn glorie doen hebben we alle vrijheid om er aan deel te nemen

Nu lijkt het me wel verstandig dat we iemand als “accountability partner” aan te stellen die af en toe eens de tijd neemt om de boel kritisch te bekijken en eventueel wat correcties suggereert. Laten we elkaar scherp houden zeker als lezers van elkaar zoals men ijzer met ijzer scherpt (spr. 27:17) en laten we geen blad voor de mond nemen als we denken dat iemand vreselijk de fout in gaat. Waarom moeten we altijd zo lief zijn voor elkaar?
Terwijl het onderhouden van relaties via het net belangrijk is moeten we er natuurlijk ook op bedacht zijn dat het geen verslaving wordt. De hoeveelheid tijd die er aan besteed wordt moet wel in het gezonde blijven natuurlijk.

In mijn ogen ligt in al deze “socialnetworking sites” een geweldige kans om te evangeliseren. Contact vinden met lang verloren kennissen en oude vrienden en hen deelgenoot maken van het geweldige Goede Nieuws dat we te delen hebben. Mede christenen bemoedigen en aansporen om ook hun liefde voor Christus te delen met anderen. Elkaar terecht wijzen, corrigeren en aan het denken zetten.

No comments:

Post a Comment