Saturday, October 9, 2010

Thanksgiving


Dit weekend is het weer zo ver bij ons, Thanksgiving en dat zullen we (w)eten. “Thanksgiving Day (dankzeggingdag) is een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada waarop dank wordt gezegd (traditioneel aan God) voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen”

Bovenstaande quote komt uit Wiki en valt bij mij op door de laatste drie woorden ‘andere goede dingen’

Het is de gewoonte om dank te zeggen voor van alles en nog wat en het valt mij op dat we dan vooral dank zeggen voor het goede wat ons overkomt.

Ik dank geregeld voor de relaties die ik met verschillende mensen heb en dan heb ik vooral aardige en vriendelijke mensen in gedachte maar wie denkt er aan de eenzame en een beetje vreemde buur in de straat?
Ik dank bijna iedere dag dat het goed gaat met m’n kinderen en kleinkinderen en ik dank iedere dag voor mijn lieve vrouw maar wie denkt er aan verslaafde kinderen?
We danken voor iedere maaltijd maar waar danken ze voor in honger gebieden?
Ik dank voor het feit dat we in vrede mogen leven maar wat te doen als er oorlog uitbreekt?

Ik ben niet de enige want je hoort het om je heen in de kerk of voor de maaltijd in een restaurant. Ik lees een blogje en die broeder was heel erg dankbaar dat het allemaal goed kwam met (schoon)familie en het is natuurlijk allemaal heel legitiem.

We moeten dankbaar zijn voor wat we hebben en ontvangen. We moeten dankbaar zijn dat familieleden genezen, dat het goed met ze gaat en dat het fijne mensen zijn. We moeten dankbaar zijn dat we in vrede kunnen leven en dat we relatief vrij zijn om te zeggen wat we willen, het is allemaal waar.

Maar wat nu als het fout gaat? Wat als de grond onder voeten weg dondert? Wat als je kinderen het niet zo tof doen of als je relaties verslechteren? Wat als je vrouw komt te overlijden?

Op 30 augustus 2009 kwam Krista Heidinger te overlijden ten gevolge van complicaties tijdens de geboorte van haar dochter. Jared Heidinger bleef achter met drie kinderen en op de begrafenis van zijn vrouw dankte hij God. Hij dankte voor het geweldige huwelijk wat ze hadden en voor de tijd die hij met zijn vrouw door mocht brengen. Hij dankte God voor drie lieve kinderen die hem altijd aan zijn vrouw zouden herinneren. Hij dankte God voor de mogelijkheid die hij kreeg om het Evangelie te verkondigen aan een kerk vol met vrienden en collegae. Hij en zijn vrouw hadden samen gebeden voor een opening om te mogen getuigen voor vrienden en kennissen en hij was zo dankbaar voor de mogelijkheid die hij kreeg.

Het lijkt me zo verschrikkelijk moeilijk om op die momenten dankbaar te zijn maar ik hoop en bid dat ik in harde tijden Jared Heidinger en zijn dankbaarheid voor de geest zal kunnen halen.

 1 Tess 5,18
dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat Hijj van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt.


No comments:

Post a Comment