Monday, October 19, 2009

Beetje Emerging


Ik ben een beetje geschrokken van het weekend. Niet omdat ik in de spiegel keek of iets dergelijks want die dingen zijn bij ons thuis al lang de deur uit. De meeste waren toch gebroken of gebarsten en ik hoef niemand uit te leggen hoe dat komt hoop ik.
Ook kreeg ik geen bankstatements binnen waar ik ondersteboven van was want enveloppen van de bank gaan bij mij ongeopend de vuilnisbak in, als ik niet meer kan pinnen is het op.
Nee, ik kwam afgelopen zaterdag de pastor tegen van de kerk waar ik heen ga en ik vroeg hem naar zijn mening over het emerging church gebeuren wat ook in Canada een fenomeen aan het worden is.

Ik ben een beetje geschrokken van zijn antwoord. “In zekere zin kan je onze kerk ook tot die club rekenen Wieb”
Nadat ik een beetje van de eerste schok bekomen was ging hij uitleggen dat wij als gemeente midden in de samenleving staan en dat we op die manier dus ook een beetje emerging waren.
We doen vrijwilligerswerk voor de daklozen, we doen aan prisonministry, we helpen in oude van dagen tehuizen, we bieden counseling aan voor vrouwen (meest erg jong) die over abortus nadenken en ga zo maar even door. Daar stond ik toch wel een beetje van te kijken en ook een beetje te schamen want ik wist daar eigenlijk erg weinig van. Blijkt dus zomaar weer even dat ik een beetje te weinig naar de kerk ben geweest de laatste jaren. Het had z’n reden maar toch.

Zondag ik met frisse moed naar de kerk. Ik had m’n koppie lekker modern laten knippen, een hedendaags brilletje aan laten meten en was een beetje teleurgesteld dat ik in die korte tijd niet een modern uitziend ringbaardje kon kweken. Ik was er klaar voor, mijn nieuwe kennismaking met mijn gemeente maar nu van de emerging kant.

Ik kan niet ontkennen dat ik opgelucht ademhaalde toen de preek gewoon over de zondige natuur van de mens ging en dat we daarna weer getrakteerd werden op Gods onvoorstelbare oplossing voor dat probleem.
Er is toch niets mooier dan het Evangelie te horen op zondagmorgen, zeg nu zelf

2 comments:

  1. Ha Wiebe,

    Mooie blog nieuwe stijl! Nu de inhoud nog...;-)

    Aangzien ik niet geloof dat er in je huis geen spiegels meer hangen en ook niet dat je de enveloppen van de bank ongeopend laat, neem ik de rest van je post ook maar met een korreltje zout.

    Want het zou toch heel vreemd zijn als een kerk emerging is, wanneer zij maatschappelijk betrokken is. Dat zou bijna net zo eenzijdig zijn als te stellen dat praten over de zondige natuur van de mens niet kan binnen de emerging church.

    Het lijkt me overigens ook wat eenzijdig (ik herinner me iets van Paulus over melk en vast voedsel), wanneer het elke zondag de boodschap is dat de mens zondig is en Christus daarvan redt.
    Dat is waar en geweldig, maar Jezus zelf had het ook nog over heel andere dingen.

    Enfin, toch leuk dat je een beetje emerging bent. Ik weet niet eens of ik dat zelf zou toegeven...

    ReplyDelete
  2. Hoi Daniel

    Bedankt voor je reactie en inderdaad sommige dingen moet je met pakken zout nemen.

    Overigens kan ik het Evangelie niet vaak genoeg horen

    ReplyDelete