Sunday, October 25, 2009

Jezus alleen.



In een artikel in Trouw van afgelopen week stelt een predikant op Curaçao dat hij zijn vertrouwen stelt in het verlossend werk van Jezus en verder niets.

“Mijn vertrouwen is uitsluitend gebaseerd op wat Jezus Christus gedaan heeft en niet op wat ik zelf gedaan heb, zoals je bij rooms-katholieken veel ziet.”

Vervolgens haast hij zich om er bij te vermelden dat hij daarmee niet wil zeggen dat rooms katholieken geen Christenen zijn.

Vanwaar deze haast? Vanwaar deze noodsprong? Waarom zijn mensen zo bang om hun gedachten over iemand anders uit te spreken. Waarom kunnen we niet gewoon zeggen dat rooms katholieken geen Christen zijn? Niet veroordelend maar verontrust! Verontrust om de eindbestemming van deze mensen.

Vaak wordt Moeder Theresa aangehaald als het grote voorbeeld voor het Christelijk leven, jezelf wegcijferen en zorg dragen voor de minder bedeelde medemens.
In een blog van inmiddels weer twee weken geleden wordt de Belgische pater Damiaan geëerd bij monde van mevrouw Hilde Kieboom ,,Er is behoefte om buiten de gebaande paden te gaan en je echt, belangeloos, in te zetten voor de ander. Er is vraag naar een voorbeeld van taai en heldhaftig christen-zijn.”

Maar wat nu als deze voorbeelden het om een minder altruïstische reden hebben gedaan dan over het algemeen word aangenomen? Wat nu als het allemaal niet zo belangeloos blijkt te zijn? Wat nu als deze voorbeelden van “taai en heldhaftig christen zijn” het om geen andere reden deden dan hun plekje bij God te verdienen?
De Katholieke Kerk leert dat er twee belangrijke zaken zijn om gered te worden; geloof en goede werken. Natuurlijk zijn er na de dood nog kansen zat om in de hemel te komen, bijvoorbeeld door in het vagevuur te boeten voor de ‘on-vergeven’ zonden wat dat dan ook mag betekenen. In de katholieke kerk in New York is het geen ongewone handeling om je overleden geliefden met veel geld vrij te kopen uit het vagevuur zodat hen een onnodig lang lijden bespaard blijft, als een soort moderne aflaat.

“Maar Wiebe, dat is nogal veroordelend wat je daar allemaal stelt”
Nee hoor, ik doe hiermee niets anders dan de Katholiek die in het concilie van Trente 126 keer de Anathema uitspreekt over de dwaling van de Reformatie.

Ik heb geleerd dat Jezus is gestorven voor onze zonden en dat wij geheiligd en gerechtvaardigd worden als wij ons bekeren en ons vertrouwen in Hem stellen.
Iedereen die dat gelooft en het daar bij laat is Christen.

5 comments:

  1. Wiebe, nou ben je weer aan het oordelen, ditmaal over moeder Theresa en Pater Damiaan.

    Vraagje: als je een keer het zondaarsgebed bidt en er daarna lekker op los leeft, ben je dan christen of niet?

    ReplyDelete
  2. Hoi Daniel,

    In mijn ogen ben ik dus helemaal niet aan het oordelen maar maak ik duidelijk dat de Katholieke kerk ver van het Christendom verwijderd is. Als ik een Moslim, die in mijn ogen net zo ver van het Christendom af staat, vertel dat hij of zij het verkeerde geloof aanhangt is dat dan oordelen of bezorgdheid?

    Als jij in je boek en op je blog stelt dat een Christen zich zou moeten inzetten voor de minder bedeelden onder ons is dat dan de drang om anderen aan het werk te krijgen of is dat oordelen omdat die ander niet op gang te krijgen is? Maw, doen we niet allemaal een beetje evangeliserend werk voor de zaak waar we in geloven?

    Het enige wat ik met bovenstaand postje wilde bewerkstelligen is het verschil duidelijk maken tussen genade en werken.

    Ik geloof dat ik je vraagje al een keer beantwoord heb maar doe het met plezier nog een keer.
    Het hele zondaars gebed is in de Bijbel niet terug te vinden. Iemand wordt Christen door zich te bekeren van zijn/haar zonden en het vertrouwen in Jezus te stellen. Iemand die vertrouwt op het kruis wil/kan/zal er niet meer op los leven.

    Sorry dat ik nu pas reageer maar dat heeft dus te maken met de nieuwe werkgever.

    ReplyDelete
  3. De discussie tussen geloof en werken is een interessante. Maarten Luther, waar jij in een andere post over schrijft, legde zo'n nadruk op het kruis en de genade, dat hij meende dat de Jacobusbrief niet in de Bijbel thuishoorde!
    Het was een antireactie, die je moet plaatsen in zijn tijd en context.

    Wat vind je trouwens van deze tekst? 1 Kor 9:23 'Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.'

    Maar goed, mijn punt is niet de moslims, maar het feit dat jij oordeelt over Moeder Theresa en Pater Damiaan. Wat weet jij van hun relatie met christus? Ik ken vele katholieken die ik van harte broeder en zuster noem en die voluit belijden dat Jezus hun Koning en Verlosser is.

    Sowieso zou ik heel voorzichtig zijn met oordelen, daar is de Bijbel toch duidelijk over!

    Ik vel geen oordeel over het heil van moslims die Jezus niet kennen. Hoe kun je afwijzen wie je niet kent?

    ReplyDelete
  4. Beste Daniel,

    Ik oordeel niet over wie dan ook. God oordeelt.
    Als ik moeder Theresa aanhaal doe ik dat omdat zij een bekende Katholiek was en omdat na haar dood bekend werd dat zij dus helemaal niet zo'n geweldige relatie had met Jezus. Het hele Katholieke geloof is gebaseerd op werken, dat kun je toch niet ontkennen? Zijn die mensen dan minder waard voor mij? Nee natuurlijk niet maar we moeten er voor waken dat we niet een of ander universalisme gaan prediken waar we de mensen die Hem niet kennen geen goede dienst mee bewijzen.

    Ik denk dat we het er al eens over gehad hebben maar het verschil zit 'm in de definitie van het woord "liefde"

    ReplyDelete
  5. kun je dat laatste eens toelichten?

    ReplyDelete