Saturday, December 5, 2009

Hopenhagen?

Ondanks ‘climate gate’ gaat de klimaattop in Kopenhagen op 7 december gewoon door. Niet dat ik iets anders verwacht had natuurlijk want het grootste en waarschijnlijk meest energie verspillende circus op aarde moet gewoon haar voorstelling kunnen geven. 192 landen zijn bereid om het belastinggeld van hardwerkende burgers hier aan te verspillen en er is een reclame campagne opgezet die het geheel moet ondersteunen.

‘Let’s turn Copenhagen in to Hopenhagen’ is de naam van die campagne en men kan via de
site online boodschappen versturen om de gedelegeerden een hart onder de riem te steken.
Dik 500.000 boodschappen zijn er tot nu toe (dec. 5th) toegevoegd en ze gaan allemaal over de mens, de natuur, de maatregelen en ga zo maar door. Alles en iedereen geeft de klimaatbewuste mens ‘Hope’ behalve diegene die echt hoop biedt en dat is natuurlijk Jezus Christus. Over ‘man made’ gesproken zeg.

In mijn ogen is het hele gebeuren rond de opwarming van de aarde, de klimaatverandering en de bijdrage van de mens een zoveelste poging om diezelfde mens van het Christendom af te houden. Kijk alleen maar naar de gebruikte benaming van ‘moeder aarde’ die als tegenhanger moet dienen voor God de Vader. Het is een nieuwe religie aan het worden met Al Gore als paus en Bono als hoge priester met ipv een mijter een gekleurde zonnebril. We aanbidden de ‘moeder’ ipv de Vader en het zal mij niet verbazen dat we de maan als ‘dochter’ gaan promoten nu ze sporen van water gevonden hebben. Kan mooi dienen als tegenhanger van de Zoon.

Al eens bij stil gestaan wat de “carbon footprint” van een gemiddeld U2 concert moet zijn? Wel eens nagedacht over Al Gore die de wereld over vliegt in zijn privé jet en dat is heus geen prius uitvoering hoor, geloof mij maar.
Al die gedelegeerden die naar Kopenhagen gaan komen heus niet op de fiets en ook meneer Obama komt met twee vliegtuigen en niet met de bus. Had makkelijk gekund trouwens want hij moest toch in Oslo zijn om de wereldbeker voor de vrede op te halen.
Wel geinig overigens dat diezelfde meneer Obama van de week bekend maakte dat hij 30.000 nieuwe troepen naar Afghanistan stuurt in het kader van de vrede, laat me niet lachen.

Let’s turn Copenhagen in to Hopenhagen, inderdaad maar laten we dat doen door te gaan evangeliseren en de naam van Jezus bekend te maken. Dát is de enige naam die hoop geeft aan een mensheid die verloren is. Laten we in onze eigen straat beginnen en op die manier iedere straat omturnen in ‘Hoopstraat’

2 comments:

  1. Hoi Wiebe

    Uit deze post geef je aan dat je op z'n minst een scepticus bent op gebied van klimaatproblematiek. Ik ben het met je eens dat oplossingen voor de klimaatproblemen geen blijvende oplossing vormt voor de verbroken relatie tussen God en mens, dat is voor iedereen wel duidelijk, maar ik ben benieuwd of jij vindt dat er een relatie is tussen het volgen van Jezus en oplossingen voor klimaatproblemen.

    Persoonlijk zie enkele verbindingen:
    - God is de schepper van de aarde en vraagt dus een goed rentmeesterschap. Onze consumptiecultuur is een zware aanslag op op Gods schepping
    - In de bijbel zijn er vaak grote onderdrukkende en vernietigende machten. De lijn van bijv. Babel en Rome naar de westerse industriele wereld met haar macht is niet zo groot.
    - De verlossing van Christus betekend het herstel van het recht (Koninkrijk en zijn gerechtigheid!!) De klimaatproblemen zorgen voor enorm veel onrecht: voedsel en water dat op raakt, overstromingen, ziektes, klimaatoorlogen, vluchtelingen. De rijke landen die verspillen en dus vervuilen zijn hier nauwelijks slachtoffer van, de arme landen die niet vervuilen wel.
    - Rijke en consumptieve mensen zijn weinig open voor een relatie met Jezus. Is er ook geen verband tussen de afwijzing van Jezus en de demonische schade die men aanbrengt aan het klimaat en het onrecht dat volgt?
    - Het christendom verschuift dus ook van noord naar zuid, van de vervuiler naar de slachtoffer. Is het niet eenvoudig dat Gods geest daar werkt waar mensen bevrijdt moeten worden uit het onrecht. En is een eventuele terugkeer van Gods Geest dan ook niet pas dan mogelijk als het westen zich bekeerd van haar leefstijl?

    Ik ben benieuwd hoe je hier als scepticus in staat?

    ReplyDelete
  2. Hallo Johan,
    Dank voor de reactie.

    Ik ben inderdaad nogal sceptisch over het hele klimaatgebeuren hoewel dat niet wegneemt dat ik niet inzie dat de aarde opwarmt, ik heb vooral mijn twijfels bij het man-made aspect van het geheel. De hypocrisie die ik waarneem bij het geheel bezorgt me een jeuk waar ik niet tegen opgewassen ben.

    Ik ben het op twee punten oneens met je aandachtspunten en dat is natuurlijk op het gebied van de verlossing van Christus die naar mijn mening verlossing van zonden en redding van de wraak van God betekend maar ook over het feit dat rijke en consumptieve mensen weinig open zijn voor een relatie met Jezus. Is daar onderzoek naar gedaan, is dat vooral in NL zo?

    Je laatste punt suggereert dat Gods Geest de westerse wereld verlaten heeft, hoe kom je daar bij?

    Vriendelijke groet

    ReplyDelete