Tuesday, November 17, 2009

Lekker eten en zware gesprekken

Van het weekend eindelijk een eetafspraak met een lieve vriend nagekomen. Hij is chauffeur en gaat door de hele U.S. heen en is dus niet zo vaak in het weekend thuis. Ik ben alleen maar in de weekenden thuis dus dat maakt het allemaal een beetje moeilijk.
Nu kunnen we verschrikkelijk met elkaar lachen maar we hebben ook de goede diepere gesprekken en die eindigen vaak in bomen over religie.
Volgens die vriend gaat iedereen naar de Hemel en het kwam er eigenlijk op neer dat de hel een verzinsel is van de kerk om de mensen in het gareel te houden.
Hij staat daar natuurlijk niet alleen in want inmiddels is dit gemeengoed geworden zelfs binnen de muren van de kerk.

Atheïsten brullen het al jaren maar die geloven nergens in behalve in zichzelf.

De seeker sensitive beweging die vooral gericht is op kerkgroei in de betekenis van ledengroei zonder zich te bekommeren over het feit of mensen wel of niet gered zijn, ontkent ook het bestaan van een eeuwig durende straf voor hen die zich niet bekeren en hun vertrouwen in Jezus stellen.

De emerging church gaat ook vrolijk voorbij aan het bestaan van de hel, en als zij dit niet doet dan in ieder geval aan de eeuwig durende straf daarmee, met als argument dat God iedereen lief heeft en Zijn wraak al is uitgestort over Zijn Zoon Jezus toe deze aan het kruis hing.

Onderzoeken hebben aangetoond dat 90% van alle mensen in de wereld in een “hemel” geloven terwijl minder dan 50% in een eeuwige hel gelooft. Volgens de Bijbel is de hel ongetwijfeld echt! De bestraffing van zondaren is net zo eeuwig als de gelukzaligheid van de rechtvaardigen in de Hemel. De bestraffing van de zondaren in de hel wordt door de Schriftteksten heen beschreven als een “eeuwig vuur” (Matt. 25:41), een "onblusbaar vuur" (Matt. 3:12), "versmading en eeuwig afgrijzen" (Dan. 12:2), een plaats “waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft” (Mark 9:44-49), een plaats van “pijnigingen” en “vlammen” (Luc. 16:23,24), een "eeuwige verstoting" of “eeuwig verderf” (2 Tess. 1:9), een plaats van pijniging “in vuur en zwavel” waar “rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid” (Op. 14:10,11), en een “poel van vuur en zwavel” waar de duivel en het beest “dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid” (Op. 20:10). Jezus geeft Zelf aan dat de bestraffing in de hel eeuwigdurend zal zijn – niet alleen de rook en de vlammen (Matt. 25:46).
Ik ben van mening dat de hel heel erg echt is. Ik ben van mening dat de hel is een plaats is waar voor eeuwig foltering en bestraffing zal plaatsvinden. Hieraan zal nooit een einde komen!

Hel is de rechtvaardige straf voor de zondaar die daar aan kan ontkomen door zich te bekeren van zijn zonden en zijn vertrouwen in Jezus te stellen. (Joh. 3:36)

4 comments:

  1. ik denk dat het terecht is dat de emerging church vragen stelt bij het traditionele beeld van hemel en hel. het is geen eenvoudig vraagstuk, maar wel heel belangrijk; het heeft namelijk veel invloed voor hoe je tegen de wereld aankijkt en hoe je in het leven staat. het boek `surprised by hope' van N.T. Wright is voor mij heel verhelderend geweest op dit punt.

    Zelf heb ik er enige tijd geleden ook een stukje over geschreven, en in dat artikel vindt je ook een link naar een verhelderend filmpje van N.T. Wright (overigens is hij geen EC aanhanger, maar gewoon een anglicaanse bisschop die de hedendaagse theologie serieus neemt)

    http://relirel.wordpress.com/2009/09/30/de-hel/

    ReplyDelete
  2. Hoi Peter,

    Ik snap best dat veel mensen de gedachte van een hel uit hun brein willen bannen. Ik snap ook heel goed dat veel mensen vinden dat de hel niet strookt met het beeld van een vergevend God.

    Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat Jezus de persoon was die het meest over de hel sprak. Hoe komt het toch dat jullie wel heel goed de sociale gerechtigheid uit de woorden van Jezus kunnen halen maar niet Zijn waarschuwingen voor de hel?

    NT. Wright mag in naam een Anglicaan zijn maar hij is dat natuurlijk allang niet meer in werkelijkheid. Zijn uitspraken over “gerechtvaardigd worden door het offer van Jezus” spreken boekdelen. Hij wijst die leer compleet af en gaat daarmee naar mijn idee een zeer hellend vlak op.

    ReplyDelete
  3. @Wiebe,

    je gaat erg kort door de bocht, zeker wat betreft N.T.Wright; of je het nu wel of niet met hem eens bent, hij heeft een punt wat betreft zijn kritiek op het `klassieke' dogma van hemel en hel. die concepten zitten zo vast in ons collectieve denken, waardoor we niet eens door hebben hoe we de bijbel er geweld mee aandoen. N.T.Wright beweert overigens nergens, en dat doe ik ook niet, dat er geen eindoordeel zou zijn, de bijbel is daar zonneklaar over. Hij zegt alleen dat er geen hel is in de traditionele zin (Bruegeliaanse martelplek van eeuwige pijnen).

    essentiëler vind ik overigens nog de opvattingen over de hemel en de nieuwe aarde. als er geen `opname van de gemeente' zal zijn, en er geen gelukzalige plek met engelenzang is waar we na onze dood eeuwig zullen verblijven, maar het God's plan is om DEZE aarde weer als nieuw te maken, en dat wij daar dan voor eeuwig met Hem zullen leven, dan is er werk aan de winkel: we geven deze aarde niet op, maar zullen haar zo goed mogelijk afleveren bij Zijn wederkomst, sterker nog: misschien kan een begin van de toekomstige luister en harmonie nu al zichtbaar worden als een profetisch beeld van hoop dat deze wereld straks weer helemaal hersteld zal worden in haar oorspronkelijke pracht.

    ReplyDelete
  4. Hoi Peter,

    Bedankt voor je reactie en sorry dat ik nu pas reageer maar ik heb het een beetje druk.

    Ik heb geen idee waar je vandaan haalt dat God deze aarde gaat vernieuwen. Dat soort theologie ruikt een beetje naar het denken van de Jehova's Getuigen en is in mijn ogen een dwaalleer.

    Ik kan me wederom niet aan de indruk onttrekken dat je vooral heel hard je best moet doen en heel hard moet werken om de boel goed af te leveren.

    Ik richt mijn hoop dan liever wel op de opname en een plek in de Hemel bij God die ik verkrijg uit genade door het verlossend werk van Jezus.
    Ik weet dat ik daar een beetje op hamer maar dat komt omdat ik de EC daar bijna nooit over hoor.

    Groeten,

    ReplyDelete