Sunday, November 15, 2009

Samen!

4 Toen hij eens bij hen was, droeg hij hun op: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. 5 Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’ 6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. 8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen.


Triomfantelijk wees ik een emerging broeder op bovenstaande tekst uit Handelingen.
“Zie je, dat wijst er naar mijn idee toch duidelijk op dat al dat geneuzel over het maakbare koninkrijk van jullie nergens over gaat. Wacht nu maar rustig af en doe wat Jezus gezegd heeft.”

Helemaal overtuigd van mijn gelijk ging ik nog even door over het feit dat het Koninkrijk gevormd wordt door het maken van bekeerlingen en dat we daar mee aan de gang moeten onder leiding van Gods Geest .

Fijntjes werd ik er op gewezen dat ik het volgende vers ook even moest lezen.

10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

“Dat ben jij Wieb. Jij staat naar de hemel te kijken en zingt ‘vol verwachting klopt mijn hart’ en het enige wat je bereikt is dat je natte ogen krijgt als het regent”

Weer werd ik er bij bepaald (om die goed Evangelische term maar eens te gebruiken) dat het allebei moet. We moeten aan het Koninkrijk werken terwijl we de terugkomst van de Heer verwachten. We moeten goed doen in Zijn naam terwijl we Zijn naam verkondigen. We moeten voor de armen en weduwen zorgen en ze het Goede Nieuws vertellen.
Laatst zei iemand tegen me: Goed jij op jouw manier en ik op de mijne” maar ik raak er meer en meer van overtuigd dat het een gezonde mix moet zijn. Hoe de verhoudingen liggen in die mix? Geen idee, maar ik denk dat het onder leiding van Gods geest best duidelijk zal worden.

3 comments:

  1. Mooie post, Wiebe! Maar waarom begin je bij vers 4?

    "1 In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven, 2 vanaf het begin tot aan de dag waarop hij in de hemel werd opgenomen, nadat hij de apostelen die hij door de heilige Geest had uitgekozen, had gezegd wat hun opdracht was. 3 Na zijn lijden en dood heeft hij hun herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun midden verschenen en sprak hij met hen over het KONINKRIJK VAN GOD." ;-)

    ReplyDelete
  2. Hoi Daniel,

    Nu kom ik een beetje uit mijn hoek (maakt mij dat Emergent? Ik hoop het niet) en dan ga jij me daar weer op het gemak in terug schreeuwen.

    Wij worden het niet eens over wat het Koninkrijk van God is vriend maak je geen illusies.

    Ik kom overigens geen biertje met je doen volgend jaar. Dat heeft niets te maken met je theologische opvattingen (beetje) maar met het feit dat mijn vrouw naar de Antillen gaat en ik me opoffer en met haar mee ga. Iemand moet het doen toch? :-)

    ReplyDelete
  3. Haha, nou we worden het vast wel een keer eens! We zijn toch allebei kinderen van hetzelfde Koninkrijk?

    Dat biertje houden we tegoed. Ik ben jaloers op je, zou ook wel weer eens naar dushi Korsou willen!

    ReplyDelete