Saturday, November 21, 2009

Nieuwe dogma's


Ik heb twee huizen, drie auto’s (allemaal 6 cilinders) en ga als ik thuis ben geregeld buiten de deur snavelen. Dat eten is meestal zo schofterig veel dat ik het of laat staan of het in laat pakken en het dan later thuis op eet. Als ik op vakantie ga stap ik het liefst in het vliegtuig of laat me schandalig verwennen in een duur hotel. Als het even kan allebei. Ik werk zeventig uur per week en ik denk dat ik dan een lage inschatting maak want vaak zijn het er meer.
Ik geloof in marktwerking als economisch systeem dus je kan zeggen dat ik een kapitalist ben in hart en nieren. Ik ben er van overtuigd dat G.M. en Chrysler gezondere bedrijven zouden zijn als de Amerikaanse regering vorig jaar had gezegd: “Goh, wat rot voor jullie dat het niet goed gaat maar je zult jezelf moeten helpen” en niet de boel overgenomen had zoals ze gedaan heeft.

Volgens vele “nieuwe” Christenen (en ik weet niet of ik het juiste woord tussen aanhalingstekens heb gezet”) ben ik dan geen goed Christen. De nieuwe Christenen zijn wars van dogma’s maar je gaat mij niet wijsmaken dat ze niet door hebben dat ze een nieuw dogma ontwikkeld hebben.
Een goed Christen in het huidige postmoderne werelddenken probeert Gods Koninkrijk door middel van sociale gerechtigheid hier op aarde te bewerkstelligen en dáár herkennen we tegenwoordig de ware Christen aan.

Heb je veel geld? Weg er mee. Auto? Ja een kleintje dan. Vakantie? Niet te ver weg en als het even kan niet met het vliegtuig want dat zou de aarde wel eens te veel kunnen vervuilen.

De nieuwe vorm van Christen zijn heeft veel overeenkomsten met de Joden uit de eerste eeuw, de joden uit de tijd van Jezus. Die hadden ook de verwachting dat het Koninkrijk van God hier op aarde bewerkstelligd zou worden en toen dat niet gebeurde waren ze hevig teleurgesteld. Ik ben bang dat mijn emerging vrienden het zelfde lot wacht, teleurstelling.

Het Koninkrijk van God wordt gevormd als mensen zich bekeren van hun zonden en hun vertrouwen in Jezus gaan stellen. Dán worden mensen gered en worden zij kinderen van God die het Koninkrijk zullen bevolken.
Pionieren is geweldig maar stop nu eens met ploeteren.

4 comments:

  1. "Ik ben bang dat mijn emerging vrienden het zelfde lot wacht, teleurstelling."

    Ik weet niet of je mij tot je 'emerging vrienden' rekent, maar zo ja, dan ben ik bang dat je mij nog minder begrijpt dan ik al dacht...

    Desalniettemin: hartelijke groet!

    ReplyDelete
  2. Hoi Daniel,

    Ik heb vooralsnog heb ik geen idee wat ik van jou moet denken en waar ik je moet plaatsen (zie het maar als een compliment)

    Ik geloof overigens best dat we vrienden zouden kunnen worden (al dan niet emerging)

    ReplyDelete
  3. Dank voor het compliment en de digitale vriendschap!

    ReplyDelete
  4. in dit kader hier een interessante discussie, die mogelijk e.e.a. wat relativeert van wat je hier beweert:

    http://www.emergingnetwerk.nl/moet-wereldverbetering-wel-onze-focus-zijn

    ik mag hopen dat je `emerging vrienden' wat genuanceerder zijn dat wat jij hier beschrijft; overigens is er volgens mij niets mis met sociale gerechtigheid, integendeel; het is alleen uiteindelijk niet waar het om gaat, en daar zijn we het dan in elk geval weer met elkaar eens.

    groet,

    peTer

    ReplyDelete